17 Nov

Émilie Turmel nous emporte avec elle visiter deux expositions présentées dans le cadre du Volet Arts médiatiques : « Habitat » de Valerie LeBlanc et Daniel H. Dugas à la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen et «Hekas Hekas…» de Carole Deveau et Patrick McFarlane présentée à l’Atelier d’estampe Imago. Émilie offre ainsi ses impressions et réflexions au regard de ces deux projets vidéographiques. Réalisé par : Émilie Turmel, Carole Deveau et Christine Comeau Invités: Daniel H Dugas, Valerie LeBlanc et Carole Deveau Musique: Allumette

5 Nov

Habitat (2020)

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Nous sommes (Valerie LeBlanc et Daniel H. Dugas) super contents d’exposer HABITAT à la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen dans le cadre du Festival international du cinéma francophone en Acadie. L’exposition ouvre demain (le 6 novembre) et il y aura un vernissage le 18 novembre de 16 à 18 h. Au plaisir de vous y rencontrer !

HABITAT est une trilogie de projets vidéo et audio qui ont été réalisés dans le cadre de résidences artistiques dans diverses réserves naturelles dans le sud de la Floride. « Nous avons exploré tour à tour chacune de ces régions avec nos caméras et nos enregistreuses, souvent en accompagnant les biologistes et les botanistes dans l’exercice de leurs fonctions. Nous avons tenté de comprendre la réalité de ces lieux en nous laissant envahir par l’esprit qui les habite. »

Jonathan Lamy, commissaire, explique la pratique privilégiée par les artistes dans cette exposition, soit la vidéopoésie : « Les créations présentées dans Habitat ne sont ni des films, ni du cinéma, mais de la vidéopoésie. Une pratique hybride, un genre en soi, qui efface la frontière entre la vidéo et la poésie. » Les œuvres de l’exposition se manifestent donc dans un amalgame d’images et de textes qui s’entrecroisent dans un même espace et qui font état de la place de l’humain dans la nature.

We are super happy to be showing HABITAT at the Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen as part of the Festival international du cinéma francophone en Acadie. HABITAT will be presented from November 6 to December 20, 2020 and the opening will be held on November 18, from 4 to 6 PM. We hope to see you there!

HABITAT is a trilogy of video, audio and photo projects that have been produced in the context of artistic residencies in various nature reserves in South Florida. “We explored each of these areas with our cameras and audio recorders, often accompanying biologists and botanists in the performance of their duties. “ We tried to understand the reality of these places by remaining open to the spirits that inhabit them.”

Curator Jonathan Lamy explains the artists’ primary practice in this exhibition, videopoetry: “The artworks presented in HABITAT are neither film nor cinema, but videopoetry, a hybrid practice, a genre which erases the boundary between video and poetry.” The works in the exhibition thus manifest themselves in an association of images and texts that intermingle in the same space, and point to the place of human beings in nature.

12 Oct

Re: Videopoetry / Vidéopoésie Interview with Catherine Parayre.
Sarah Tremlett posted the following text on the Liberated Words website:
BY SARAH TREMLETT · PUBLISHED OCTOBER 8, 2020
http://liberatedwords.com/2020/10/08/videopoetry-videopoesie-interview-with-catherine-parayre-2020/

A while ago I mentioned the launch of the must-have publication on videopoetry ¬¬– Videopoetry / Videopoésie by pioneer Canadian practitioners Daniel H. Dugas and Valerie LeBlanc (Basic Bruegel). Valerie and Daniel have now conducted a really delightful, succinct and revealing interview see https://vimeo.com/447315272 with Catherine Parayre, editor at the book’s publishing house The Small Walker Press, Brock University, Ontario.

I am of course not impartial to their work since I was fortunate enough to be invited to write an essay for the book. In doing so I was able to excavate pure gold in terms of the history of videopoetry. This relatively short interview gives a glimpse into their world and how they work together. There are also some clever green screen projections and visually playful (I love the captioned birds behind them!) videos, which seem to have their own voice, almost stealing the thunder from their makers.
Some nuggets include their views on collaboration or shared vision: ‘when we witness the same events … reprocessing what we are seeing in different ways’; and their understanding of the term ‘videopoetry’ as opposed to referencing film, even though ‘the two are permeable today’. For them, they have always used video cameras (changing format across the decades) and worked with video as an accessible medium unlike film. Ultimately Daniel says he likes the term ‘video’ which comes from the Latin videre ‘to see’.

Catherine made a very poignant point about their video images; that though captured in a book, they seem to contain movement, as opposed to the still photograph. She emphasized that they weren’t ‘quite stable’. Daniel pointed out that often they were using older technology; or low grade consumer equipment that creates a ‘ghost’. But I feel there was more to that point, and I have noted how they work with time over and over again in their practice. This sense of passing through with video; the temporal philosophical estrangement of the moment, can become a rich metanarrative in the right hands. For Valerie and Daniel, time falters but does not stop.

10 Sep

I am delighted to have been included in the ‘Poems from the Interior’. A heartfelt thanks to editors Catherine Parayre and Nicholas Hauck as well as the Research Centre in Interdisciplinary Arts and Creative Culture at Brock University for instigating this project.

Since the beginning of 2020, the ongoing epidemic has forced us to into prolonged confinement and caused us to re-examine our own interiors—physical, psychological, emotional—as spaces for working, learning, entertaining, living, suffering, and dreaming, which has provoked unusual, odd experiences within what is most familiar. Poems in French or English, and their audio recordings, by established and emerging poets invite us to a visit of our homes and our selves.

With: AM Matte, Daniel H. Dugas, Eric Charlebois, Fan Wu, Garry Thomas Morse, Hélène Koscielniak, Jami Macarty, Michèle Vinet, Paul Ruban, Paul Savoie, Valerie LeBlanc

 

https://exhibits.library.brocku.ca/s/interiors/page/poems-from-the-interior#?c=&m=&s=&cv=

 

8 Sep

Your Word in Lights is a participatory Media Performance created by Daniel H. Dugas and Valerie LeBlanc within the Fresh AIR program at Hopewell Rocks.

Many of our projects focus on the environment and the passage of humans in the landscape. Your Word in Lights falls into this category.

We will ask visitors to offer us one word that describes their overall impression of the site. For example, the word might represent a description of the light quality at Hopewell Rocks, an animal or plant that comes to mind when experiencing the site, or a sense of wonderment inspired by the scale of this natural setting.

Participants will be able to stop by our setup on their way back up from walking on the ocean floor during low tide, or after they contemplate the overall view during the high tide. We will record the participant’s word onto a laptop and with a USB key we will transfer the word onto a portable LED sign. At times, we will go mobile and locate on the ocean floor, other times, we will install the setup on the staircase. Your Word in Lights will serve as a beacon and a reminder of the inspiration that this unique location can provide.

For more information: http://fundy.basicbruegel.com/ (under the tab – Hopewell Rocks)


Un mot en lumière est une performance médiatique participative créée par Daniel H. Dugas et Valerie LeBlanc à Hopewell Rocks dans le cadre du programme AIR Frais.

Plusieurs de nos projets mettent l’accent sur l’environnement et l’interaction humaine sur le terrain. Un mot en lumière fait partie de cette catégorie.

À Hopewell Rocks, nous demanderons aux visiteurs de nous proposer un mot qui décrit leur impression générale du site. Par exemple, le mot pourrait représenter une description de la qualité de la lumière au parc des rochers Hopewell, un animal ou une plante qui leur vient à l’esprit en découvrant le site, ou un sentiment d’émerveillement inspiré par l’ampleur de ce lieu unique.

Les participants pourront s’arrêter devant notre installation après avoir marché sur le fond marin à marée basse, ou après avoir contemplé la vue à marée haute. Nous noterons le mot du participant sur un ordinateur portable et, à l’aide d’une clé USB, nous transférerons le mot sur un panneau DEL portable. Parfois, nous nous déplacerons sur le fond marin; d’autres fois, nous nous installerons près de l’escalier. Un mot en lumière servira de phare et de rappel de l’inspiration créée par ce lieu unique.

Pour plus information : http://fundy.basicbruegel.com/ (sous l’onglet – Hopewell Rocks)


The Fresh AIR program places professional artists in Provincial parks during Labour Day Weekend (September 5 to 7, 2020) to engage with the public and develop their artistic practice or existing projects in a natural setting during the challenging reality of COVID-19.

Dans le cadre du programme AIR Frais, des artistes professionnels seront présents dans les parcs provinciaux pendant la fin de semaine de la fête du Travail (du 5 au 7 septembre 2020). Ils dialogueront avec le public et travailleront sur des projets artistiques, nouveaux ou existants, dans un cadre naturel et pendant la période difficile de la COVID 19.

About Valerie LeBlanc


Originally from Halifax, Nova Scotia, pluri-­disciplinary artist and writer Valerie LeBlanc has worked in Canada, the United States, Europe, and Australia. Her creations travel between poetry, performance, visual and written theory. Valerie LeBlanc has been creating video poetry since the mid 1980’s, and is the creator of the MediaPackBoard (MPB), portable screening / performance device.

L’artiste pluridisciplinaire Valerie LeBlanc est vidéaste, poète, performeuse et essayiste. Son travail oscille entre le remarquable et le quotidien. Elle a exposé ses œuvres en Europe, en Australie et au Brésil. Elle crée des vidéopoèmes depuis le milieu des années 1980 et a inventé le MediaPackBoard (MPB), un appareil de projection mobile pour la performance.

Date : April 2020
Genre : Vidéopoésie/Videopoetry
Français/English

Videopoetry / Vidéopoésie

Small Walker Press

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